Pagina 2

Hoe zeg ik een abonnement of lidmaatschap op?

0

Je kunt op een makkelijke manier veel geld besparen iedere maand door eens kritisch naar al je abonnementen en lidmaatschappen te kijken. Als je dit doet kom je er waarschijnlijk al snel achter dat je iedere maand weer geld uitgeeft aan abonnementen en verenigingen waar je niet veel meer mee doet. Wat zou voor jou een reden kunnen zijn om abonnementen en lidmaatschappen op te zeggen? Een paar, wellicht herkenbare, voorbeelden:

  • Je maakt er geen gebruik meer van omdat je interesse elders ligt.
  • Je hebt er geen tijd meer voor omdat je andere prioriteiten hebt vandaag de dag.
  • Je zou er wel gebruik van willen maken maar het lukt je om een of andere reden niet.
  • Je wilt je vaste lasten verlagen en zoekt naar mogelijkheden omdat te doen.
  • Je hebt, naast een eventuele hypotheek, nog schulden en wilt die sneller kunnen aflossen.

Hoe zeg ik een abonnement of lidmaatschap op?

Je vraagt je nu natuurlijk af hoe je abonnementen en lidmaatschap bij een sportschool opzegt. Dit is niet al te moeilijk, neem wel even de tijd hiervoor. Als je precies weet welke abonnementen en lidmaatschappen je hebt lees dan vooral verder. De wet Van Dam helpt de consument met wettelijke richtlijnen hierbij. Wat houdt de Wet Van Dam in? Kort gezegd komt deze wet op het volgende neer:

“Op grond van de Wet Van Dam mag een consument een stilzwijgend verlengd contract elke maand opzeggen, ongeacht de algemene voorwaarden. Deze opzeg termijn mag niet meer zijn dan een maand.”

Welke abonnementen heb ik?

Als je niet precies weet welke abonnementen je allemaal hebt ga je als volgt te werk. Pak je bank afschriften van minimaal de laatste 3 maanden erbij en bekijk welke afschrijvingen je tegen komt van een abonnement of een lidmaatschap. Schrijf die op of zet ze in een Notitie App op je telefoon of tablet. Ga vervolgens bij alle kranten en tijdschriften die je in huis hebt liggen na of je hierop geabonneerd bent. Voeg die ook weer toe aan je lijstje op te zeggen abonnementen en lidmaatschappen. Ga naar de opzeg pagina van de betreffende dienst (zoek bijvoorbeeld naar de naam van je tijdschrift + opzeggen) of schrijf een brief waarin je het abonnement of lidmaatschap opzegt. Hou er rekening mee dat je wellicht gebonden bent aan een contract en je abonnement daardoor nog een tijdje kan doorlopen. Let ten slotte erop dat je een bevestigingsbrief ontvangt.


Welke abonnementen en lidmaatschappen zeg ik op?

Wat je wel en niet opzegt hangt heel sterk af van jou persoonlijke situatie. Wat is je motivatie en wat zijn je persoonlijke doelen? Als je deze als uitgangspunt neemt zul je beter in staat zijn om de juiste keuzes hierbij te maken. Flink besparen op je uitgaven kun je doen door de volgende abonnementen en lidmaatschappen op te zeggen:

  • Kranten: Het meeste nieuws kun je via gratis versies van online kranten ook lezen. Zeker als je door de week geen tijd hebt om de krant te lezen en eigenlijk alleen de zaterdag editie leest is dit de moeite waard. Je kunt ook gebruik maken van de kranten die gratis worden uitgedeeld (zoals de Metro en de Spits)
  • Tijdschriften: Het meeste geld dat je kan besparen op abonnementen is door het opzeggen van abonnementen van tijdschriften die je eigenlijk niet leest. Zeg je daarom direct je abonnement op tijdschriften op en lees de oude exemplaren nog eens door. Heb je die ook uit. Leen dan gratis boeken bij de Openbare bibliotheek bij jou in de buurt.
  • Loterij: De kans dat je daadwerkelijk een grote prijs wint bij een loterij is zeer gering. Meedoen met een kansspel is dan ook vooral je geld weggooien terwijl je er niets voor terug krijgt. De meeste mensen (99%) verliezen alleen maar geld door mee te doen. Kansspelen worden dan ook niet voor niets “belastingen voor de domme” genoemd.
  • Politieke Verenigingen: Ondanks je eventuele affiniteit met politiek is de daadwerkelijk invloed die jij als burger kan hebben zeer gering. Vraag jezelf af of je door lid te zijn de meeste invloed kan uitoefenen op gebieden waar jou interesse liggen of dat er andere meer actieve en directe manieren hiervoor bij jou in de buurt te vinden zijn?
  • Sportschool: Ben je nog wel lid maar ga je nooit sporten? En als je eerlijk bent ben altijd van plan om de volgende week te gaan sporten? Zeg direct je lidmaatschap op en begin eerst eens thuis of buiten te sporten. Als het je lukt om wekelijks twee of drie keer te gaan sporten, overweeg dan opnieuw of een abonnement bij de sportschool bij je past of dat je lekker doorgaat met buiten bewegen.
  • Kinderopvang: De kinderopvang slaat al snel een enorm gat in je budget. Overweeg dan ook eens of er andere manieren zijn om de opvang van je kinderen te regelen.
  • Vaste telefoon: Het aanhouden van een vaste telefoon is voor de meeste mensen niet meer nodig. Zeker als je al een mobiele telefoon hebt, ben je al bereikbaar. Ook als je thuis bent. Het zijn dan ook dubbele lasten, die je makkelijk kan besparen.
  • Mobiele telefoon: Als je nog een abonnement met ‘gratis’ telefoon hebt overweeg dan om over te stappen naar een sim-only abonnement. Dit is vaak vele malen voordeliger. Je zult hierbij wel langer met je huidige mobiele telefoon moeten doen.
  • TV of Film abonnement: Films kijken is leuk. Maar alleen films kijken en er zelf nooit op uit gaan om op te doen of andere mensen te ontmoeten is niet leuk. Vraag jezelf dan ook af of je die 100+ kanalen wel echt nodig hebt of dat je dat geld leuker op een andere manier kan besteden.
  • Internet abonnement: Voor gemiddeld internet gebruik heb je geen zware verbinding nodig. Speel je geen online games of kijk je geen tv via het internet dan is de kans groot dat je je internet abonnement kunt terugschroeven naar een lichtere verbindingsvorm.

“Laat je vooral niet verleiden om het nog een tijdje te proberen als je bij de sport school aan de balie staat en je wilt opzeggen. ”

Wees kritisch voor jezelf en bekijk goed of je abonnementen wel echt gebruikt of dat een lidmaatschap jouw helpt je persoonlijke doelen te realiseren. Maak een overzicht van al je abonnementen en lidmaatschappen en bepaal welke je op wilt zeggen. Zeg je kranten, tijdschriften en sport school abonnement op en zorg dat je een bevestigingsbrief ontvangt.

Hoe kan ik het beste iets op Marktplaats zetten?

0
Hoe kan ik het beste iets op Marktplaats zetten?
Weet jij hoe je het beste je spullen op Marktplaats kan verkopen?

Heb je wel al eens iets op een tweedehands verkoopsite als Marktplaats verkocht of zou je graag willen weten hoe je dit het beste kunt doen? Dit artikel is jou ultieme handleiding: Hoe kan ik het beste iets op Marktplaats zetten? Je tweedehands spullen op Marktplaats verkopen is een eenvoudige manier om relatief snel, extra geld tot je beschikking te hebben. Wellicht weet je al hoe je dit zou kunnen aanpakken maar wil je weten hoe je je spullen voor een zo gunstig mogelijke verkoopprijs kunt verkopen?

In dit artikel leg ik je uit waarom het goed is om een doel te hebben voor je verkoopopbrengst (het geld dat je verdiend) voordat je daadwerkelijk met verkopen begint. Ook leg ik je uit hoe je dit het beste kunt aanpakken als je je tweedehands spullen op Marktplaats wilt verkopen. Tenslotte geef ik je 25 tips die je helpen bij het verkopen op Marktplaats. Afsluitend deel ik een aantal tweedehands websites met je die verder gaan dan bekende websites. Heb je zelf nog tips of ideeën, deel ze dan onderaan dit artikel.

 

Waarom wil je je spullen verkopen?

Voordat je halsoverkop begint met het plaatsen van advertenties is het goed om een moment de tijd te nemen en je goed af te vragen wat je doel is met het verkopen van je tweedehands spullen. Veel mensen noemen de volgende beweeg redenen als ze beginnen met het verkopen van hun spullen.

  • Misschien heb je je spullen niet meer nodig omdat je ze niet meer gebruikt maar zou iemand anders er nog prima gebruik van kunnen maken.
  • Of wil je je spullen een tweede leven geven omdat jij er vanaf wilt en ze toch alleen maar ruimte in je woning in beslag nemen.
  • Tenslotte zou je ze wellicht willen weggeven omdat je iemand anders er blij mee wilt maken en je altruïstisch bent ingesteld. Dit zijn alle drie heel valide legitieme motieven, het zijn echter geen doelen van jezelf.

“Wat wil jij bereiken door je spullen op Marktplaats te verkopen?

 Wat is jou Persoonlijke Verkoop Doel?

Een doel is een gewenste situatie, iets dat jij persoonlijk wilt bereiken. Bij het verkopen van hun oude spullen op het internet kunnen mensen heel verschillende doelen hebben. Dit terwijl ze allemaal nog steeds dezelfde gebruikte spullen op Marktplaats aanbieden. Weet je wat jou reden is om je tijd en energie in verkopen op het internet te steken?

Hieronder een aantal voorbeelden van doelen waaraan je zou kunnen werken:

  1. Geld sparen: Je bent wellicht van plan een grotere aankoop te doen of verwacht dat je die zal gaan krijgen en wilt hiervoor nu alvast geld opzij leggen.
  2. Inkomsten verhogen: Door ongebruikte spullen te verkopen wil je geld beschikbaar maken zodat je hiervan je dagelijkse uitgaven kan betalen.
  3. Rekeningen betalen: Je hebt rekeningen die je niet wilt of kunt betalen uit je reguliere inkomen waarvoor je nu extra inkomen wilt genereren door je spullen te verkopen.
  4. Schulden aflossen: Openstaande schulden of je hypotheek wil je aflossen en je bent van mening dat je reguliere inkomen niet groot genoeg is om die schulden af te lossen met een snelheid waarbij jij je comfortabel voelt.
  5. Opruimen: Je wilt je huis opruimen en komt allerlei spullen tegen die alleen maar ruimte innemen waardoor je van de spullen af wilt.
  6. Minimaliseren: Je bent aan het minimaliseren en wilt je richten op en genieten van de echt belangrijke dingen in je leven. Om dit te kunnen doen wil je spullen verkopen op het internet.

“Als je weet waarom je op internet je tweedehands spullen wilt verkopen heb je een doel en zul je succesvoller zijn in je verkoop.”

Hoe kan ik het beste iets op Marktplaats zetten?

Voordat je je spullen kunt verkopen op websites als Marktplaats, Speurders, Bol et cetera zul je eerst moeten nagaan wat je nu aan spullen al hebt die je wellicht zou kunnen verkopen. Hierachter komen is heel eenvoudig.

Loop een rondje door je huis, je garage of schuur en kijk eens goed rond. Kijk ook in al je kasten en lades en open dozen. Hou een pen en papier bij de hand en maak een lijstje van spullen die je ziet die je zou willen verkopen.

Niet alle spullen zullen even makkelijk te verkopen zijn ongeacht de staat ervan of de prijs die je ervoor vraagt. Lees het lijstje spullen door en haal er de hoofd categorieën uit op die je ziet staan. Kijk eens naar de categorieën (groepen) die er op Marktplaats worden gebruikt en blader door de advertenties heen van categorieën waarin jij spullen hebt die je wilt verkopen. Zo doe je een eerste indruk op van spullen die worden aangeboden en hoe de bijbehorende advertenties eruit zien.

“Als je iets doet, doe het dan goed.”   ~ Plautus

 Betrek je hele gezin bij het verkopen

Als je een partner of gezin hebt betrek hen dan bij je initiatief en laat ze weten wat je gaat doen. Zo zijn ze niet alleen geïnformeerd maar kunnen zij je ook helpen. Overleg in dit geval met je partner of kinderen voordat je iets verkoopt. Zo voorkom je dat je iets verkoopt waar een ander wellicht een emotionele band mee heeft en nog geen afscheid van kan nemen.

Benader het verkopen van je spullen op het internet alsof dit je eigen winkeltje is. Je tijd is kostbaar en kun je maar een keer gebruiken. Zorg er dus voor dat je professioneel te werk gaat. Om rust en overzicht te creëren maak je een plek in je huis vrij waar je de te verkopen spullen verzamelt en neerzet. Zorg ook voor een vast plek in huis waar je gemakkelijk foto’s kunt maken van je spullen. Zorg er tenslotte voor dat je inpak materiaal bij elkaar hebt klaarliggen.

Als je bovenstaande dingen serieus oppakt zul je zien dat je niet alleen staat en dat het verkopen steeds makkelijker wordt en meer een routine zal worden. Dit betekent dat je minder tijd kwijt bent per geplaatste advertentie en je meer tijd over houdt voor andere dingen.

“Ben jij er klaar voor om aan je doel te werken door je spullen te verkopen?”

25 tips om succesvol te verkopen op Marktplaats

Hieronder vindt je mijn 25 tips om succesvoller te zijn als je wilt verkopen op websites als Marktplaats, Speurders, Bol, Ebay, Amazon, et cetera. Neem ze eens door en voeg je eigen tips toe bij de reacties onderaan het artikel.

  1. Een titel inclusief merknaam, product naam, productstaat en de belangrijkste eigenschap of specificatie.
  2. Een volledige productomschrijving in je eigen woorden, kopieer geen fabrikant teksten.
  3. Exacte product specificaties zodat een geïnteresseerde precies weet welke versie of variant je aanbiedt.
  4. Kies de juiste categorie voor het product.
  5. Een realistisch hoge startprijs. Je wilt een voor jou optimaal bedrag ontvangen, je product hoger aanprijzen kan later niet, omlaag gaan in een onderhandeling kan altijd nog. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de potentiële prijs die je kunt vragen door rond te kijken bij andere advertenties. Bepaal ook het minimum bedrag (bodemprijs of uiterste prijs) dat je ervoor wilt ontvangen. Deel dit minimum bedrag echter nooit met geïnteresseerde kopers als zij er naar vragen maar verwijs terug naar je startprijs.
  6. Maak Goede foto’s van je product en maak geen gebruik van fabrikant foto’s die je op het internet vindt. Hoe maak je goede product foto’s?:
    • Zorg voor een rustige neutrale ondergrond en achtergrond zonder dingen die niets met je product te maken hebben.
    • Maak je product schoon voordat je foto’s maakt en presenteer het op een nette manier.
    • Fotografeer alleen het te verkopen product. Schuif eventuele rommel en je huisdier aan de kant. Of maak je foto opnieuw.
    • Regel belichting die goed is: niet te licht en niet te donker.
    • Maak een overzichtsfoto’s en vervolgens relevante detail foto’s. Heb je accessoires en de verpakking maak hier dan ook foto’s van en voeg ze als laatste twee toe.
    • Maak vooral scherpe foto’s vanuit diverse kijkrichtingen waardoor je het product volledig laat zien.
  7. Laat het product ‘leven’ door aan te geven wanneer je product hebt verkocht en waarom je het nu verkoopt. Als je de aankoopbon nog hebt geef dit dan aan en verstrek de bon indien gevraagd.
  8. Kijk hoe andere adverteerders hun producten aanprijzen, leer hiervan en neem de goede aspecten van andere advertenties over.
  9. Als je de originele verpakking, handleiding, accessoires et cetera nog hebt geef dit dan duidelijk in de tekst aan en maak er een foto van.
  10. Deel je advertentie(s) op sociale media als Facebook en Twitter. Bedenk voorafgaand wel in hoeverre je je vrienden en relaties met die 100+ product advertenties wilt bombarderen.
  11. Neem de tijd om de voor jou meest optimale verkoop prijs te onderhandelen. Ga dan ook niet op het eerste bod in als die te laag is en verleng de advertentie indien nodig. Nog steeds niet verkocht? Plaats de advertentie opnieuw.
  12. Betaal niet voor promotie. Bij een goede product presentatie en prijs is het niet nodig er een betaalde advertentie van te maken.
  13. Laat de koper eerst het geld overmaken. Pas als je het op je rekening ziet staan pak je het product in en stuur je het op. Hoe klein het bedrag ook is.
  14. Gebruik correct Nederlands en geen dialect of internet slang.
  15. Gebruik tekstblokken die je opslaat in een word document en die je keer op keer kunt gebruiken voor delen van de tekst in je advertenties. Zorg er wel voor dat je altijd product specifieke tekst bovenaan de advertentie hebt staan. Hier zijn mensen als eerste naar op zoek.
  16. Maak gebruik van standaard reacties en sla ze op. Evalueer welke woorden en zinnen werken en welke niet zodat je je steeds makkelijker je spullen kunt verkopen.
  17. Beantwoord alle reacties van geïnteresseerde kopers op een respectvolle manier. Ook wanneer je al een koop hebt gesloten met iemand anders. Wens diegene die daardoor achter het net vissen succes toe met hun verdere zoektocht.
  18. Gebruik de handige App voor je smartphone. Je kunt hiermee de foto’s maken, de advertenties plaatsen en ook in de App met geïnteresseerde kopers communiceren.
  19. Plaats regelmatig nieuwe advertenties, zeker als je veel spullen hebt. Zet iedere paar dagen een aantal advertenties online en probeer niet alles in een keer te verkopen. Op deze manier blijft het beantwoorden van alle reactie, inpakken en verzenden behapbaar voor jou.
  20. Nodig geïnteresseerde kopers in iedere advertentie uit ook naar je andere advertenties te kijken. Dit verhoogt het aantal malen dat al je advertenties gezien worden.
  21. Gebruik product specifieke tweedehands websites waar mensen alleen maar een categorie aan spullen op aanbieden. Op dit soort websites bieden mensen over het algemeen meer omdat ze de waarde van producten beter weten in te schatten en te waarderen.
  22. Ken de juiste periode om je advertenties te plaatsen in eend maand en in een jaar. Zo kopen mensen meer spullen vlak nadat ze hun inkomen hebben ontvangen (rond de 23ste). Ook de ontvangst van vakantiegeld zorgt voor een piek in uitgaven. Hou ook rekening met seizoensspecifieke producten. Plaats tenslotte meer advertenties voorafgaand aan Sinterklaas en kerst.
  23. Onderhandel op een slimme manier. Laat geïnteresseerde kopers weten dat je uitkijkt naar hun reactie. Als je geen reactie krijgt stuur dan een (standaard) tweede email waarin je om een reactie vraagt. Geeft iemand aan serieus geïnteresseerd te zijn reserveer dan niet te snel. Helaas komt het nog voor dat mensen zich bedenken waardoor jij verkopen mis kan lopen.
  24. Handel en reageer snel. Mensen willen het liefst direct een antwoord op hun vragen ontvangen. Als je snel reageert ben je ook direct in gesprek en kun je de interesse van de potentiële koper vasthouden. Zorg er ook voor dat je direct na ontvangst van het geld het pakketje kan maken en opsturen.
  25. Biedt verschillende verzend mogelijkheden aan. Naast het aloud bekende Post NL kun je ook makkelijk verzenden via bijvoorbeeld DHL en Kiala. Afhankelijk van je woonplaats zijn er nog veel meer aanbieders te vinden via google. Op deze manier kun je makkelijk een paar euro besparen.

 30 Tweedehands verkoop websites

Wist je dat er naast Marktplaats vele andere websites zijn waar je spullen te koop kunt aanbieden? Om je een eindje op weg te helpen heb ik hierna de 30 meeste in Nederland gebruikte websites op een rijtje voor je gezet. Ken jij nog andere websites die er niet bijstaan, bijvoorbeeld websites die zich richten op een specifieke doelgroep? Of werkt een link niet meer? Laat je reactie achter onderaan dit artikel.

Verkopen op internet in een notendop

Heb je er zin om te beginnen met het verkopen van je spullen op internet? Ja?! Mooi, lees hierna de belangrijkste punten nog eens door en “Blijf kalm en verkopen maar!”

EEN

Wees je bewust van je eigen persoonlijke doel. Bijvoorbeeld:

  • Je wilt geld sparen,
  • Je wilt je inkomsten verhogen,
  • Je wilt rekeningen betalen,
  • Je wilt je schulden aflossen,
  • Je wilt je huis opruimen,
  • Je wilt minimaliseren.

TWEE

Bereid je goed voor en benader het verkopen van je spullen alsof dit je eigen winkel is. Pak het verkopen als gezin op en doe dit niet als individu als je met meer mensen in een gezin bent. Zorg voor een plek in je huis om de te verkopen spullen bij elkaar te houden. Weet wat je hebt en kunt verkopen. Zorg ervoor dat je goed georganiseerd te werk gaat waardoor je efficiënter wordt in het verkopen van je spullen.

DRIE

Onthoudt de 25 tips over verkopen op internet en gebruik ze om je verkoop nog succesvoller te maken. Het belangrijkste is om een goede advertentie titel te schrijven en volledige en gedetailleerde product informatie te verschaffen. Stel een realistisch hoge prijs en onderhandel naar je meest optimale verkoop bedrag voor ieder product. Communiceer op een respectvolle manier en zorg dat je snel kunt reageren op vragen van potentiële kopers. Verstuur pas iets als het geld op je rekening staat.

Als je dit artikel handig vind deel het dan op je sociale media! Dank hiervoor. Jouw eigen mening en tips met andere lezers lees ik graag in de reacties hieronder.

Hoe kan ik het beste besparen op mijn verzekeringen?

0

Een leven zonder verzekeringen valt bijna niet meer voor te stellen voor veel mensen in Nederland. Het leven is al druk genoeg zonder dat je je zorgen maakt over allerlei risico’s die je kunt lopen. In Nederland verzekeren we ons dan ook graag goed. Zo goed zelfs dat bijvoorbeeld 9 op de 10 mensen aanvullende zorgverzekeringen afsluiten terwijl ze er nooit gebruik van maken. Weggegooid geld helaas.

“Hoe kan ik het beste besparen op mijn verzekeringen?” Is wellicht een vraag die je jezelf nu stelt. Kritisch je verzekeringen doornemen en aanpassen indien nodig is een makkelijke manier om geld te besparen. Ieder jaar stappen miljoenen mensen over van verzekeringsmaatschappij. Als jij ook de tijd neemt om je verzekeringen te vergelijken dan zul je ook niet de eerste zijn die hiervoor de tijd vrij heeft gemaakt.


Waarom het verstandig is om verzekeringen te vergelijken?

Nederlanders zijn samen met de Zwitsers het meest verzekerd in Europa. Waarom sluiten Nederlanders eigenlijk zo veel verzekeringen af? Nederlanders verzekeren zich vaak voor relatief kleine risico’s waar dit ook op een andere manier beheersbaar gemaakt had kunnen worden. Vaak worden verzekeringen ook in pakketten afgesloten zonder dat er wordt stilgestaan of alle onderdelen van die pakketten wel echt nodig zijn. Mensen nemen ook niet de tijd om zich te verdiepen in de verzekeringen die ze afsluiten en stellen overstappen continu uit. Hierdoor wordt er ieder jaar weer veel geld onnodig uit gegeven aan verzekeringen.

Wat is een verzekering eigenlijk?

Een verzekering is een overeenkomst tussen twee partijen waarbij een partij (verzekerde) een premie betaalt en de andere partij (verzekeraar) bij het daadwerkelijk optreden van een risico of situatie (onzeker voorval) een geld bedrag uitkeert (schadeloos stelt).

De meeste verzekeringen zijn schade verzekeringen: je verzekert je tegen de nadelige gevolgen van het oplopen van bepaalde vooraf vastgelegde schade. Loop je geen schade gedurende een bepaalde periode dan heb je alleen premie betaalt.

Naast de schade verzekeringen bestaat er ook de zogenaamde sommen verzekering. Hierbij betaalt een partij periodiek een premie en zal de andere partij bij het optreden van een bepaalde situatie een som geld uitkeren. Meestal is dit het nog in leven zijn van iemand of juist het overlijden van die persoon op een vooraf bepaald moment.

8 redenen om je verzekeringen door te nemen

Verzekeringen kosten geld. Geld waar je hard voor hebt gewerkt. Het is dan ook zonde om je geld weg te gooien aan onnodige verzekeringen. Als je jaarlijks een keer door je verzekeringen heen loopt kun je een hoop geld besparen. Lees daarom hierna 8 redenen waarom ook jij je verzekeringen zou moeten doornemen om flink wat geld te besparen.

  1. Vaak zijn mensen oververzekerd omdat ze bang zijn onderverzekerd te zijn en een schade niet volledige vergoed te krijgen.
  2. Veel verzekeringen overlappen elkaar gedeeltelijk waardoor je dubbel verzekerd bent.
  3. Twee dezelfde verzekeringen aanhouden terwijl je maar een verzekering nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je bent gaan samenwonen.
  4. Je hebt niet bestaande risico’s verzekeren. Bijvoorbeeld een juwelen verzekering terwijl je geen juwelen hebt.
  5. Je bent vergeten welke verzekeringen je hebt afgesloten en weet ook niet hoeveel premie je betaald.
  6. Je situatie is veranderd maar je verzekeringen heb je niet up-to date gebracht waardoor ze niet meer bij je huidige situatie passen.
  7. Je doorlopende wereld reisverzekering past niet meer bij jou situatie omdat je helemaal niet meerdere keren per jaar op vakantie gaat en al helemaal niet buiten Nederland.
  8. Je All Risk auto verzekering loopt nog steeds terwijl je auto inmiddels ouder dan 5 jaar is.

Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende verzekeringen in Nederland?

In Nederland worden de volgende meest voorkomende consumenten verzekeringen aangeboden:

  1. Zorgverzekering
  2. Aansprakelijkheidsverzekering
  3. Inboedelverzekering
  4. Opstalverzekering
  5. Motorrijtuigenverzekering
  6. Brommer- en Fiets- verzekering
  7. Rechtsbijstandsverzekering
  8. Ongevallenverzekering
  9. Uitvaartverzekering
  10. Arbeidsongeschiktheidsverzekering
  11. Reisverzekering (langlopend, kortlopend)
  12. Annuleringsverzekering
  13. langlopend, kortlopend
  14. Levensverzekering
  15. Dierenziektekostenverzekering
  16. Glasverzekering

Weet jij welke verzekeringen je hebt afgesloten en welke je nodig hebt?

Ondanks dat ieders persoonlijke situatie anders is is het voor de meeste mensen niet nodig heel veel verzekeringen af te sluiten. Weet jij welke verzekeringen je hebt afgesloten en wat de dekking is van iedere verzekering? Om te voorkomen dat je onnodig verzekeringen hebt afgesloten die je eigenlijk niet nodig hebt is het goed om dit minimaal een keer per jaar na te gaan en aan te passen indien nodig.

Dit doe je door goed onderscheid te maken in welke verzekeringen je beslist nodig hebt en welke verzekeringen voor jou niet echt nodig zijn om af te sluiten.

In Nederland zijn er slechts een drietal verzekeringen die iedereen boven de 18 jaar zeker afgesloten zou moet hebben. De risico’s voor jezelf worden door deze verzekeringen financieel draagbaar gemaakt waardoor het afsluiten ervan zeer verstandig is. Het betreft de:

  • Basis zorgverzekering: (verzekert je tegen ziektekosten, wettelijk verplicht)
  • Aansprakelijkheidsverzekering: (verzekert je tegen op jou verhaalbare schade)
  • Inboedelverzekering: (verzekert je huis en spullen tegen inbraak, brand en natuur schade)

Hiernaast zijn er nog een tweetal veel voorkomende verzekeringen die je alleen hoeft af te sluiten als je er ook daadwerkelijk gebruik van kunt maken. Denk aan:

  • Motorrijtuig verzekering: (sluit je alleen af indien je ook daadwerkelijk een auto of motor hebt)
  • Opstalverzekering: (sluit je enkel af als je daadwerkelijk woning eigenaar bent)

Alle overige verzekeringen zijn volledig optioneel en afhankelijk van jou persoonlijk situatie en behoefte om mogelijke risico’s door middel van een verzekering af te dekken. Begrijp je eigen situatie goed en wees dan ook altijd kritisch voordat je deze verzekeringen af sluit.

Een alternatief voor het afsluiten van een verzekering is het zelf reserveren van geld in een noodfonds. Ga na hoeveel geld je zult moeten reserveren aan de hand van potentiële risico’s en als je voldoende financiële middelen hebt zet je vervolgens hiervoor geld opzij. Blijf vervolgens maandelijks een fictieve premie naar dit noodfonds overmaken.


Hoe kan ik het beste besparen op mijn verzekeringen?

15 tips om te besparen op je verzekeringen

  1. Neem jaarlijks al je verzekeringen door en bepaal of je huidige verzekeringsaanbieder wel de meeste gunstige aanbieder voor jouw persoonlijke situatie is.
  2. Zet al je verzekeringen op een lijstje zodat het duidelijk is welke verzekeringen je afgesloten hebt.
  3. Verzeker niet alles, verzeker bewust alleen risico’s die je niet zelf kunt dragen.
  4. Betaal de verzekeringspremies jaarlijks in plaats van per maand, dit kan je al snel 5% kosten schelen.
  5. Betaal kleine schades zelf. Dit scheelt je jarenlang het betalen van een hogere verzekeringspremie.
  6. Verhoog je eigen risico en verlaag zo je premie. Verstandig is dan wel om zelf een Noodreserve op te bouwen en bewuster in je leven te staan waardoor je zelf de risico’s verlaagt.
  7. Verzeker via een collectief en bespaar op de te betalen premie. Denk aan je werkgever maar ook op bepaalde websites kun je je aansluiten. Je ontvangt dan collectiviteitskorting.
  8. Verzeker inclusief een No-Claim korting. Hierdoor krijg je premie korting of betaalde premie terug als je geen schade hebt gemeld.
  9. Sluit geen garantieverzekering af. Bij nieuw gekocht spullen wordt de deugdelijke werking ervan al in de wet geregeld. Gaat het apparaat stuk binnen de acceptabele levensverwachting ervan dan zal de winkelier voor de reparatie moeten zorgen.
  10. Bereken de totale kosten van specifiek autobezit inclusief een autoverzekering voor de aanschaf van een bepaalde auto.
  11. Een all risk auto verzekering is niet nodig bij een oudere auto. Koop je een oudere auto of heb je er al een van 5 jaar of ouder? Dan is het afsluiten van een all risk verzekering niet nodig.
  12. Annuleer overbodige verzekeringen. Een schaderisico verzekeren dat je niet kunt lopen is weggooien van geld.
  13. Wees kritisch in het afsluiten van aanvullende zorgverzekeringen. Sluit alleen die aanvullende pakketten af waar je ook daadwerkelijk gebruik van zult maken.
  14. Schrap in verzekeringen die voor een dubbele dekking zorgen. In een schade geval wordt er altijd maar door een partij uitgekeerd. Ben je dubbel verzekerd dan zullen beide verzekeringsmaatschappijen claimen dat de ander moet uitkeren.
  15. Ga niet in op pakket korting of premiekorting. Zoek de juiste verzekeringen tegen een zo gunstig mogelijke prijs.

 

Wanneer is het verstandig om je verzekeringen te vergelijken?

Verzekeringen vergelijken kost tijd en energie en dat is precies waar de meeste mensen niet op zitten te wachten met een drukke baan en hectisch privé leven. Toch is het goed om die tijd te pakken en je verzekeringen te vergelijken zodat je zeker weet dat je geen geld onnodig uitgeeft. Wanneer is het nu het meest verstandig om je verzekeringen door te nemen?

Al je verzekeringen behalve je ziektekostenverzekering kun je het hele jaar door nemen om te bepalen wat je nu hebt, wat je nodig hebt en welke verzekeringen je moet aanpassen. Hou er rekening mee dat na het afsluiten van een verzekering je hier vaak een jaar aan verbonden bent. Gedurende dit jaar kun je niet per direct opzeggen. Na dit jaar kun je meestal maandelijks opzeggen met een opzeg termijn van een maand.

Je zorgverzekering kun je het beste aan het eind van het jaar in november en december vergelijken. De meeste aanbieders van zorgverzekeringen publiceren hun nieuwe pakketten en tarieven halverwege november. Als je in november eerst op papier zet wat je nodig hebt dan kun je in december zorgverzekeringen vergelijken en overstappen als dit beter past bij jou persoonlijke situatie. Je kunt overstappen tot de laatste dag van december.

Wat moet je nu eigenlijk doen om te besparen op je verzekeringen?

Wil jij weten hoe je kunt besparen op je verzekeringen volg dan onderstaand stappenplan en sluit die verzekeringen af die het best passen bij jou persoonlijke situatie.

  1. Allereerst is het goed om te weten welke verzekeringen je nu hebt afgesloten. Neem je administratie door en maak een lijstje van alle verzekeringen die je tegenkomt. Weet je niet zeker of je nu al je verzekeringen bij elkaar hebt? Neem dan je bank afschriften door en kijk welke afschrijvingen je tegenkomt van verzekeringsmaatschappijen.
  2. Neem jou persoonlijke situatie door en bepaal vervolgens heel kritisch welke verzekeringen je nu echt nodig hebt. Hou rekening met de situatie van vandaag maar ook met die van over een een half jaar bijvoorbeeld zodat je gedurende een heel jaar de voor jou meest optimale dekking hebt.
  3. Bepaal van iedere verzekering welke kenmerken deze financiële producten het meest gunstig voor jou zijn.
  4. Annuleer schriftelijk de verzekeringen die je niet meer nodig hebt zodat je geen geld onnodig meer weggooit. Doe dit direct maar hou er rekening mee dat een verzekering nog een periode kan doorlopen, afhankelijk van de minimale polis duur en opzeg termijn.
  5. Start met het vergelijken van de verzekeringen die je wel wilt houden. Vergelijk zowel op de verzekeringsvoorwaarde als de te betalen premie.
  6. Bepaal per verzekeringsproduct een aantal kenmerken waarop je wilt vergelijken en zet de resultaten op papier. Hiermee hou je het overzichtelijk en relevant voor jou persoonlijk.
  7. Maak zowel gebruik van de websites van de diverse verzekeringsmaatschappijen als verschillende vergelijkingswebsites. De verschillende vergelijkingssites verschillen zowel in aanbod als kwaliteit. Door meerdere bronnen te gebruiken krijg je een realistisch en betrouwbaarder beeld van de verzekeringsproducten die je wilt afsluiten.
  8. Het is te overwegen om in je omgeving te vragen hoe mensen verzekerd zijn en welke verzekeringen zij je aanbevelen. Als je dit doet, zorg er dan wel voor dat je feitelijkheden en aannames goed van elkaar weet te onderscheiden.
  9. Voel je je onzeker om zelf te bepalen welke verzekeringen het beste voor jou persoonlijke situatie zijn dan kun je overwegen om een financieel adviseur in te schakelen. Hou er rekening mee dat je een provisie betaalt voor deze dienstverlening. Een goed adviseur zal jou niet meer verzekeringen adviseren dan je daadwerkelijk nodig hebt. Helaas zijn er ook veel financieel adviseurs die het niet zo nauw nemen met het klantbelang. Wees hier alert op.
  10. Op het moment dat je weet welke verzekeringen het beste passen bij jou persoonlijke situatie sluit je deze af. Pas je lijstje aan (inclusief de afsluitdatum) zodat je volgend jaar niet opnieuw moet uitvogelen welke verzekeringen je hebt afgesloten.

Heeft dit stappenplan jou geholpen? Ik hoor dit graag en lees jou tips graag onderaan dit artikel.


Je verzekeringen vergelijken in een notendop

In het algemeen hebben Nederlanders zich voor heel veel, vaak kleine risico’s, verzekert. We hebben, op de Zwitsers na, de meeste verzekeringen afgesloten. Je kunt makkelijk geld besparen door de tijd te nemen je verzekeringen kritisch door te nemen. Dit doe je door eerst in kaart te brengen welke verzekeringen je nu al hebt. Vervolgens kijk je naar jou persoonlijke situatie van het komende jaar om te bepalen welke verzekeringen je daadwerkelijk nodig hebt. Annuleer de verzekeringen die je niet meer nodig hebt schriftelijk. Van de verzekeringen die je wel wilt houden of wilt afsluiten zoek je uit wat de voorwaarden en premies zijn van de diverse aanbieders. Dit doe je door diverse bronnen te gebruiken, bijvoorbeeld de website van de verzekeringsmaatschappij, vergelijkingswebsites, je relaties of een financieel adviseur. Zet altijd kritisch op een rij wat je nodig hebt en wat je daadwerkelijk wilt afsluiten. Sluit de verzekeringen af die je wilt afsluiten en werk je lijstje bij.

25 Tips om je spullen op Marktplaats te verkopen

0
Verkopen op Marktplaats met behulp van je smartphone.
25 Tips om je spullen op Marktplaats te verkopen

Hieronder vindt je mijn 25 tips om je spullen op Marktplaats te verkopen. Neem ze door als je nog succesvoller wilt zijn als je je spullen verkoopt op websites als Marktplaats, Speurders, Bol, Ebay, Amazon, et cetera. Voeg je je eigen tips toe bij de reacties onderaan het artikel? Je vindt de 25 tips hieronder op rij.

Tips om je spullen op Marktplaats te verkopen

  1. Een titel inclusief merknaam, product naam, productstaat en de belangrijkste eigenschap of specificatie.
  2. Een volledige productomschrijving in je eigen woorden, kopieer geen fabrikant teksten.
  3. Exacte product specificaties zodat een geïnteresseerde koper precies weet welke versie of variant je aanbiedt.
  4. Kies de juiste categorie voor het product.
  5. Een realistisch hoge startprijs. Je wilt een voor jou optimaal bedrag ontvangen, je product hoger aanprijzen kan later niet, omlaag gaan in een onderhandeling kan altijd nog. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de potentiële prijs die je kunt vragen door rond te kijken bij andere advertenties. Bepaal ook het minimum bedrag (bodemprijs of uiterste prijs) dat je ervoor wilt ontvangen. Deel dit minimum bedrag echter nooit met geïnteresseerde kopers als zij er naar vragen maar verwijs terug naar je startprijs.
  6. Maak goede foto’s van je product en maak geen gebruik van fabrikant foto’s die je op het internet vindt. Hoe maak je goede product foto’s?:
    • Zorg voor een rustige neutrale ondergrond en achtergrond zonder dingen die niets met je product te maken hebben.
    • Maak je product schoon voordat je foto’s maakt en presenteer het op een nette manier.
    • Fotografeer alleen het te verkopen product. Schuif eventuele rommel en je huisdier aan de kant. Of maak je foto opnieuw.
    • Regel belichting die goed is: niet te licht en niet te donker.
    • Maak een overzichtsfoto’s en vervolgens relevante detail foto’s. Heb je accessoires en de verpakking nog? Maak hier dan ook foto’s van en voeg ze als laatste twee toe.
    • Maak vooral scherpe foto’s vanuit diverse kijkrichtingen waardoor je het product volledig laat zien.
  7. Laat het product ‘leven’ door aan te geven wanneer je product hebt gekocht en waarom je het nu verkoopt. Als je de aankoopbon nog hebt geef dit dan aan en verstrek de bon indien gevraagd.
  8. Kijk hoe andere adverteerders hun producten aanprijzen, leer hiervan en neem de goede aspecten van andere advertenties over.
  9. Als je de originele verpakking, handleiding, accessoires et cetera nog hebt geef dit dan duidelijk in de tekst aan en maak er een foto van.
  10. Deel je advertentie(s) op sociale media als Facebook en Twitter. Bedenk vooraf wel goed in hoeverre je je vrienden en relaties met die 100+ product advertenties wilt bombarderen en lastig vallen.
  11. Neem de tijd om de voor jou meest optimale verkoop prijs te onderhandelen. Ga dan ook niet op het eerste bod in als die te laag is en verleng de advertentie indien nodig. Is je product dan nog steeds niet verkocht? Plaats de advertentie gewoon opnieuw.
  12. Betaal niet voor advertentie promotie. Bij een goede product presentatie en prijs is het niet nodig er een betaalde advertentie van te maken.
  13. Laat de koper eerst het geld overmaken. Pas als je het op je rekening ziet staan pak je het product in en stuur je het op. Hoe klein het bedrag ook is.
  14. Gebruik correct Nederlands en geen dialect of internet slang. Schrijf je tekst met hele zinnen.
  15. Gebruik tekstblokken die je opslaat in een word document en die je keer op keer kunt gebruiken voor delen van de tekst in je advertenties. Zorg er wel voor dat je altijd product specifieke tekst bovenaan de advertentie hebt staan. Hier zijn mensen als eerste naar op zoek.
  16. Maak gebruik van standaard reacties en sla ze op. Evalueer welke woorden en zinnen werken en welke niet zodat je je steeds makkelijker je spullen kunt verkopen.
  17. Beantwoord alle reacties van geïnteresseerde kopers op een respectvolle manier. Ook wanneer je al een koop hebt gesloten met iemand anders. Wens diegene die daardoor achter het net vist succes toe met hun verdere zoektocht.
  18. Gebruik de handige App voor je smartphone. Je kunt hiermee de foto’s maken, de advertenties plaatsen en ook in de App met geïnteresseerde kopers communiceren.
  19. Plaats regelmatig nieuwe advertenties, zeker als je veel spullen hebt. Zet iedere paar dagen een aantal advertenties online en probeer niet alles in een keer te verkopen. Op deze manier blijft het beantwoorden van alle reactie, inpakken en verzenden behapbaar voor jou.
  20. Nodig geïnteresseerde kopers in iedere advertentie uit ook naar je andere advertenties te kijken. Dit verhoogt het aantal malen dat al je advertenties gezien worden.
  21. Gebruik product specifieke tweedehands websites waar mensen alleen maar een categorie aan spullen op aanbieden. Op dit soort websites bieden mensen over het algemeen meer omdat ze de waarde van producten beter weten in te schatten en te waarderen.
  22. Ken de juiste periode om je advertenties te plaatsen in een maand en in een jaar. Zo kopen mensen meer spullen vlak nadat ze hun inkomen hebben ontvangen (rond de 23ste). Ook de ontvangst van vakantiegeld zorgt voor een piek in uitgaven. Hou ook rekening met seizoens- specifieke producten. Plaats tenslotte meer advertenties voorafgaand aan Sinterklaas en kerst.
  23. Onderhandel op een slimme manier. Laat geïnteresseerde kopers weten dat je uitkijkt naar hun reactie. Als je geen reactie krijgt stuur dan een (standaard) tweede email waarin je om een reactie vraagt. Geeft iemand aan serieus geïnteresseerd te zijn reserveer dan niet te snel. Helaas komt het nog steeds voor dat mensen zich bedenken waardoor jij verkopen mis kan lopen.
  24. Handel en reageer snel. Mensen willen het liefst direct een antwoord op hun vragen ontvangen. Als je snel reageert ben je ook direct in gesprek en kun je de interesse van de potentiële koper vasthouden. Zorg er ook voor dat je direct na ontvangst van het geld het pakketje kan maken en opsturen.
  25. Biedt verschillende verzend mogelijkheden aan. Naast het aloud bekende Post NL kun je ook makkelijk verzenden via bijvoorbeeld DHL en Kiala. Afhankelijk van je woon plaats zijn er nog veel meer aanbieders te vinden via Google. Op deze manier kun je makkelijk een paar euro besparen.

Maak een lijstje!

0

Mensen maken al sinds jaar en dag lijstjes om de wereld om hen heen beter te begrijpen en vast te leggen op een toegankelijke manier. Maar waarom maken we eigenlijk lijstjes? En vooral wat zijn de voordelen van het maken van een lijstje? Maak een lijstje!

Een van de belangrijkste redenen voor mensen om lijstjes te maken is wel om rust te creëren in hun geest waardoor ze zich kunnen focussen. Iedere persoon heeft een ander optimaal niveau van prikkels en stimuli waarbij zij het beste functioneren. Het maken van lijstjes helpt iemand er bij om die balans makkelijk te vinden.

“Het is het beste om dingen systematisch te doen, want we zijn ook maar mensen, en wanorde is onze ergste vijand.”  ~ (Hesiod, 750 – 650 BCE AD)

Voor veel mensen staat het maken van lijstjes gelijk aan het uitvoeren van de taken of het behalen van doelen. Dit is een misverstand want het kunnen opschrijven van een lijstje staat natuurlijk niet gelijk aan het daadwerkelijk uitvoeren van taken of het behalen van doelen. Het zijn twee zeer verschillende vaardigheden. Nadat je je taken op een taken lijstje hebt geschreven zul je ze wel moeten gaan uitvoeren bijvoorbeeld. Lijstjes kunnen hierbij heel goed helpen om uitstel gedrag te verminderen. Lijstjes geven je ook feedback die kan helpen om je  doelen te bereiken.

Waarom wij mensen zo graag lijstjes maken

De belangrijkste reden voor mensen om lijstjes te maken heeft alles te maken met hoe onze hersenen werken. Door lijstjes te maken wordt het voor ons makkelijker om de wereld om ons heen beter te begrijpen en er grip op te krijgen.

  1. Lijstjes zorgen ervoor dat je aandacht hebt voor die zaken die je moet onthouden.
  2. Lijstjes helpen je om de dingen te onthouden, zonder ze te memoriseren. Er bestaat drie soorten informatie waar je op moet reageren of iets mee moeten doen:
    • Informatie die we echt moeten onthouden,
    • Informatie die we niet echt hoeven te onthouden,
    • Informatie die we moeten onthouden maar niet hoeven te memoriseren.
  3. Lijstjes helpen je grip te houden op al deze informatie.
  4. Lijstjes brengen orde in de chaos en informatie overvloed.
  5. Lijstjes helpen je om beter georganiseerd te zijn.
  6. Lijstjes helpen je om je beter in je vel te voelen.

In een zin uitgedrukt gebruiken we lijstjes om zingeving aan de wereld om ons heen te geven en om onszelf uit te drukken. Lijstje voegen zo alle onduidelijkheid en chaos uit het leven samen in een gestructureerde manier van schrijven en helpt je om zo niet overweldigd te worden door alles wat er op je af komt.


Hoe komt het toch dat lijstjes vaak niet werken?

Mensen maken lijstjes om uiteenlopende redenen. Bijvoorbeeld omdat zij hun leven beter willen organiseren of omdat ze bepaalde doelen willen behalen. Niets is dan ook zo vervelend als het maken van die lijstjes niet het effect heeft wat iemand graag had gewild en hard aan heeft gewerkt. Helaas komt dit vaak doordat een lijstje dan niet goed geschreven is en verkeerd wordt gebruikt.

Structuur en prioriteiten

Een groot deel van het succes van een lijstje hangt af hoe iemand er structuur in heeft gebracht. Een grote lijst zonder categorieën waarbij alle soorten taken door elkaar staan zorgt bijvoorbeeld voor verwarring en verhinderd iemand om te kunnen focussen op de relevante taken van dat moment. Veelgebruikte categorieën zijn bijvoorbeeld: werk, familie, projecten, sport, kinderen. Het niet prioriteren van taken zorgt er ook voor dat het moeilijker wordt om eerst aan de belangrijke dingen te werken. Zorg er daarom altijd voor dat iedere regel op je lijstje ook de juiste prioriteit mee krijgt. Nog voordat iets wordt toegevoegd aan een lijst is het altijd van belang je af te vragen of dit wel iets is dat jijzelf zal gaan doen en of je dit niet beter kunt delegeren aan iemand anders. Niet alles wat moet gebeuren hoef je zelf te doen.

Plannen en Realistische Deadlines

Realistisch kunnen plannen is ook belangrijk om te kunnen bereiken wat je op je lijstje zet. Zo plannen veel mensen vaak taken te dicht op elkaar en plannen zij bijvoorbeeld een hele dag vol. Hierdoor hou je geen rekening met de onvermijdelijke dingen die onverwacht kunnen gebeuren en waar je op moet reageren. Plan daarom nooit meer dan 75% van je tijd. Het kunnen inschatten hoe lang iets duurt is een tweede aspect van realistisch kunnen plannen. Wees daarom realistisch naar jezelf op het moment dat je deadlines aan je doelen of taken aanbrengt. Geef je zelf wat ruimte zodat je die deadlines ook echt kunt halen. Door de tijd heen verandert je leven en daarmee ook je doelen en taken. Hou hier rekening mee en laat daarom altijd ruimte om je lijstje daadwerkelijk te veranderen mocht de situatie hier om vragen.

Focus en Doelen

Mensen die niet succesvol zijn met lijstjes verliezen zich vaak ook in het kunnen bepalen van het aantal taken of doelen. Zo is er de welbekende klacht van mensen dat er maar steeds meer nieuwe regels op een lijstje bij komen maar dat er nooit iets afgestreept wordt. Vaak komt dit door het gebrek aan focus op een eerder gecreëerde lijst en het continu afdwalen naar andere, wellicht nieuwe, dingen. De kunst is om nadat je een lijst gecreëerd hebt hieraan te werken en allerhande nieuwe zaken niet op die lijst erbij te schrijven. Om ze uit je hoofd te krijgen zou je een mind-dump kunnen doen. Uitstellen om te beginnen of om door te gaan is een tweede reden waarom het aantal regels op een lijstje het succes van dat lijstje ondermijnt. Uitstel gedrag kan heel veel redenen hebben. Een van de beste manieren om wel van start te gaan of om door te werken is door jezelf in een bepaalde periode (bijvoorbeeld een dag, week of maand) een zeer beperkt aantal realistische doelen te geven en daar helemaal voor te gaan en de rest even te parkeren. Tenslotte verwarren sommigen mensen kwantiteit met kwaliteit waardoor een lijstje vertroebeld en het niet meer duidelijk is wat nu de echte taken of doelen waren waar zij aan het werken waren. Dit kun je voorkomen door voordat je met een lijstje aan de slag gaat je doelen allereerst te bepalen en deze uit te zetten in de tijd. Beperk je per periode wederom tot een of enkele doelen zie je lijstjes structuur krijgen voordat je er mee begonnen bent.

Emoties en Eerlijkheid

Emoties en gevoelens kunnen ook tegen je werken als je met je lijstje bezig bent. Zo kan het heel erg goed voelen om een beetje stout te zijn en de regeltjes te overtreden. Zelfs als dit je eigen door jezelf bedachte doelen en taken benadeelt. Je uitdaging is dan ook dit stoute pleziertje te vervangen door iets anders dat je ook plezier geeft maar je wel verder helpt met het bereiken van je doelen en afronden van je taken. Het kan ook heel erg confronterend zijn en je kunt je enorm overweldigd voelen als je naar je lijstje kijkt. Dit kan enorm verlammend werken waardoor je nog minder energie hebt om aan je doelen of taken op je lijstje te werken. Het opbreken van doelen of taken in kleinere doelen of taken helpt dit voorkomen. Ten derde gebruiken sommigen mensen een lijstje om hun gevoel van eigenwaarde te verhogen. Een lijstje wordt dan op een manier geschreven waardoor zij heel veel taken of doelen van hun lijstje kunnen afstrepen. Zo verliest een lijstje zijn kracht en heeft het enkel nog de functie de eigenwaarde te vergroten. Tenslotte zijn er ook mensen die zichzelf enorm kwellen door lijstjes te maken die zij niet kunnen afronden. Ze zijn dan enorm onrealistisch en maken een lijstje waarmee ze zich enkel om de oren slaan. Benadeel jezelf niet door realistisch te zijn en een lijstje te maken dat jij ook daadwerkelijk kunt afronden.

Wat zijn de voordelen van het maken van lijstjes?

Het maken van lijstjes om het werken aan je taken makkelijker te maken of om je doelen te bereiken heeft veel voordelen. Dit zal niet voor iedereen exact dezelfde voordelen opleveren maar er zijn wel drie duidelijk herkenbare categorieën te onderscheiden. Namelijk de mate van organisatie, emoties die opspelen en iemand zijn productiviteit.

Organisatie

Door het maken van lijstjes wordt het duidelijk voor je wat er moet gebeuren en wat niet. Je kunt taken en doelen naar voren halen en je er volledig op richten maar ook taken en doelen naar achteren schuiven, uit je focus van dit moment, zonder dat je het totaal overzicht verliest.

Doordat je dingen opschrijft helpt het je ook prioriteiten te stellen in je taken en je doelen. Je bepaalt je prioriteiten door je geplande taken en doelen naast je gekregen taken en doelen te leggen. Je werkt dan aan een evenwicht tussen de door je omgeving opgelegde en door je zelf bepaalde taken en doelen. Dit tezamen helpt je om een goede planning te maken die het beste aansluit op je situatie op dit moment. Als je periodiek je lijstje met taken en doelen doorneemt blijft deze bij de tijd.

Doordat je tenslotte alles opschrijft zul je niet zo snel dingen vergeten. Zelfs als iets de allerlaagste prioriteit heeft gekregen staat dit nog steeds onder aan je lijstje opgeschreven. Als je je hele lijst een keer doorneemt staat het er dan nog steeds op.

Emoties

Het maken van lijstjes helpt je ook om je emoties op een goede manier in te zetten waardoor het maken van taken of het bereiken van doelen makkelijker wordt. Zo zul je door het opschrijven van taken en doelen je waarschijnlijk beter georganiseerd voelen waardoor je je energie beter kunt inzetten.

Ook zal het opschrijven van je taken en doelen je helpen eventuele angsten te verlichten. Als je je taken en doelen in voor jou haalbare stappen opbreekt krijg je naast beter overzicht ook meer vertrouwen erin dat je in staat bent je taken goed af te ronde of je doelen te bereiken. Natuurlijk voelt het goed als je een taak hebt afgerond of een doel bereikt. Zo kun je jezelf goed gemotiveerd houden door het aftikken van taken en doelen op je lijstje. Dit kun je op gepaste wijze vieren wat jou motiveert om door te gaan.

Tenslotte helpt het maken van een lijstje je je stress verminderen doordat je taken en doelen nu uit je gedachte en hoofd zijn en gewoon op papier staan. Jij hoeft niet meer het overzicht over al je taken en doelen te bewaren dat doet je lijstje al.

Productiviteit

Tenslotte helpt het maken van lijstjes je je productiviteit te verhogen. Doordat je jezelf goed georganiseerd hebt en gemotiveerd weet te houden bevorder je je eigen creativiteit en je geheugen. Door je slechts op een taak of doel tegelijk te richten kun je die ook sneller afronden of behalen. Door het maken van lijstjes bevorder je je eigen creativiteit. Je groepeert zaken, zet ze in een bepaalde volgorde en brengt prioriteiten aan. Je evalueert je lijstjes en periodiek hou je je lijstjes tegen het licht om te bepalen of zij nog wel passen bij je situatie van dat moment. Waar nodig pas je je lijstje aan. Al dit soort hersenactiviteiten stimuleert je creativiteit.

Ten tweede verbeter je je geheugen door het maken van lijstjes. Doordat je kennis die je nu niet nodig hebt parkeert blijft er meer ruimte in je hoofd over om je te focussen op de dingen die je wel moet onthouden. Als je acties en doelen een logisch geheel zijn kun je in je hoofd een coherent geheel hiervan vormen. Hierbij verbeter je ook je geheugen doordat je het zaken op een voor jou logische manier opschrijft.

Je zult sneller in staat zijn acties en doelen te behalen doordat je je alleen op die ene taak of dat ene doel richt. Doordat je maar met een of enkele zaken tegelijk bezig bent kun je hierdoor sneller werk afronden. Hou je je hogere snelheid van het afmaken van acties en behalen van doelen aan dan zul je tenslotte in staat zijn meer te doen in dezelfde tijd als voorheen. Je productiviteit gaat zogezegd enorm omhoog.


Hoe kun je je lijstje zo effectief mogelijk maken?

Voor iedereen zal het anders zijn om een zo effectief mogelijk lijstje te maken en je hoeft hier niet overdreven goed georganiseerd voor te zijn. Lijstjes van mensen die enorm succesvol zijn voldoen wel vaak aan de volgende kenmerken. Hoe schrijf jij je lijstje en heb je nog meer tips om lijstjes succesvol te maken?

  1. Bepaal één manier waarop je lijstje bijhoudt en hou je hieraan. Gebruik niet twee manieren want hierdoor ga je veel tijd verliezen. Neem de tijd om je die manier en de door jou gekozen tool of App eigen te maken en switch niet iedere maand.
  2. Neem de tijd om je lijstje te maken. Afhankelijkheid van jou behoefte doe je dit minimaal voor iedere komende week en indien nodig pas je je lijst maandelijks aan.
  3. Schrijf een dagelijkse actie lijst de avond ervoor zodat je in de ochtend direct aan de slag kunt gaan met de meest belangrijke acties.
  4. Hou het simpel. Je actie lijst heeft maximaal drie acties per dag. Je doel lijst heeft maximaal 3 doelen per maand.
  5. Plan je grootste en meeste strategisch acties en doelen bovenaan je lijst. Om echt succesvol te zijn bewaak je scherp je grenzen.
  6. Zorg ervoor dat je weet wat je de komende week zult aanpakken of waaraan je werkt.
  7. Breek acties en doelen op in voor jou uitvoerbare en haalbare stukken.
  8. Gebruik categorieën die je helpen om je acties en doelen in te delen in logische delen.
  9. Kwantificeer zaken die je opschrijft en wees concreet waardoor je exact weet wat je wilt doen of behalen.
  10. Voeg tijdsschattingen toe aan iedere taak of ieder doel.
  11. Plan speling in en plan nooit meer dan 75% van je tijd.
  12. Werk aan de eerste actie op je lijst als eerste in de ochtend als je nog vers bent.
  13. Evalueer je inspanningen nadat je een actie hebt afgerond of een doel hebt behaald. Hierdoor leer je jezelf beter kennen en wordt plannen steeds realistischer.
  14. Schrijf alle gedachten die afleiden apart op als je je niet kun concentreren en laat vervolgens alles los wat je opgeschreven hebt (mind-dump)
  15. Motiveer jezelf door je afgeronde taken en behaalde doelen zichtbaar te maken voor jezelf.

Elementen van lijstjes die jou helpen succesvol te zijn.

Nu je weet hoe je succesvoller lijstje kunt schrijven en hoe je ze dagelijks kunt gebruiken is het handig om te weten wat voor specifieke elementen je voor je lijstjes gebruikt.

Je weet al dat je taken en doelen moet categoriseren zodat je meer grip krijgt en je je beter kunt focussen. Categorieën zullen voor iedereen anders zijn en zullen door de tijd heen veranderen. Experimenteer hier dan ook mee. Voorbeelden uit de praktijk:

  • Persoonlijk, gezin, werk algemeen, werk project 1, werk project 2.
  • Privé, Klant 1, Klant 2, Sport.
  • Werk, Financiën, Familie, Huishouden.

Bij taken die je wilt uitvoeren voeg je tijdsschattingen toe in delen van ten minste 15 minuten maar idealiter plan je in hele uren. Deel je werk zo in dat je dit werk in een uur een afgerond deel kan uitvoeren.

Bij het plannen van doelen plan je minimaal in weken en hou je idealiter maanden aan om je daadwerkelijke voortgang bij te houden. Wees realistisch en maak jezelf niet gek door te snel teveel doelen te willen behalen.

Begrijp ook goed wat de verschillen tussen taken en doelen zijn door ze niet met elkaar te verwarren. Een taak is een simpele of complexe set van handelingen dat een afgerond geheel oplevert en een doel is veelheid aan simpele of complexe handelingen tezamen die een gewenste situatie opleveren.

Het adequaat kunnen prioriteren is een vaardigheid die je je zult moeten aanleren (mocht je dit niet al kunnen!!) omdat dit niet altijd even makkelijk is. Zo kun je het gevoel hebben dat je iets perse moet doen terwijl dit niet bijdraagt aan het behalen van je persoonlijke doelen. Het is een echte afleider. Ook kun je bepaalde, voor jou persoonlijk belangrijke doelen maar blijven uitstellen omdat je bijvoorbeeld niet gelooft dat het je zal lukken deze te behalen. Deze veelheid aan rationele en emotionele elementen breng je met elkaar in balans door taken of doelen te stellen die realistisch en haalbaar voor je zijn.

Een veel gebruikte indeling hierbij is het onderscheid maken in mate van belangrijkheid en urgentie:

  • Belangrijk en Urgent: Nu doen, zet dit bovenaan je lijstje.
  • Belangrijk en Niet urgent: inplannen
  • Niet belangrijk en wel Urgent: Nu zelf doen of door iemand anders laten doen. Zorg dat dit ook op je lijst staat.
  • Niet belangrijk en Niet Urgent: Niet inplannen en niet delegeren.

Hoe vraag je je BKR registratie op?

0

Wat is een BKR registratie?

Het BKR registreert alle leningen vanaf 500 euro die mensen bij banken andere financiële instellingen (kredietverstrekkers) afsluiten. Ook als je een telefoon abonnement hebt afgesloten wordt dit geregistreerd. Nadat een lening volledig is afgelost duurt het 5 jaar voordat een BKR registratie door het BKR automatisch wordt verwijderd.

De BKR houdt bij hoeveel leningen mensen hebben en deelt deze informatie met een kredietverstrekker als je een nieuwe lening wilt aangaan. Hierdoor is het mogelijk om te bepalen of het aangaan van een nieuwe lening wel verantwoord is voor jou. Zo kan er gekeken worden door een kredietverstrekker of het totaal aan aflossingen draagbaar zijn en blijven voor jou persoonlijke situatie.

De meeste mensen zijn bij het BKR geregistreerd omdat zij bijvoorbeeld rood kunnen staan op hun betaalrekening of een creditcard hebben. Van alle mensen die geregistreerd staan bij het BKR hebben ongeveer 7% een negatieve registratie doordat zij niet aan hun betalingsverplichtingen hebben voldaan en de kredietverstrekker dit gemeld heeft bij het BKR.


Wat registreert het BKR nu allemaal over mij?

Hieronder lees je wat het BKR allemaal registreert over je als een kredietverstrekker jou bij het BKR registreert. De volgende gegevens worden door je kredietverstrekker bij het BKR doorgegeven:

Persoonsgegevens
  • Achternaam
  • Voorletter(s)
  • Geboortedatum
  • Adres
  • Postcode en woonplaats
Krediet gegevens
  • Hoogte van het krediet
  • Ingangsdatum van het krediet
  • Voorziene maand waarin de laatste aflossing wordt betaald
  • Maand waarin de werkelijke aflossing is betaald
  • Soort krediet
  • Eventuele bijzonderheden zoals een achterstand
De volgende krediet soorten worden herkend
  • Roodstand limiet
  • Persoonlijke Lening
  • Doorlopende krediet
  • creditcard limiet
  • kopen op afbetaling
  • klantenpas limiet
  • betalingsachterstand van de hypotheek van meer dan 120 dagen.

Geregistreerd staan bij het BKR betekent niet dat je geen nieuwe lening meer kan aangaan. Je BKR registratie geeft jou en kredietverstrekkers alleen maar een overzicht van alle leningen die je op dit moment al hebt afgesloten.


Negatieve BKR Codering

Als je je betaal verplichtingen niet nakomt dan zul je hiervan allereerst door de kredietverstrekker op de hoogte worden gesteld. Reageer je hier niet op en betaal je je lening niet terug dan pas zul je een negatieve BKR codering krijgen. Bij hypotheken geld dat je een betaal achterstand van meer dan 120 dagen moet hebben.Er zijn twee soorten Negatieve BKR Coderingen:

De Achterstandsmelding (A-code): Je hebt een achterstand van enkele maanden in het nakomen van je betalingsverplichtingen. Het verschilt per kredietsoort na hoeveel tijd deze achterstand wordt gemeld. Dit kan gaan om de maandelijks te betalen aflossing op een lening bij een bank maar ook je betaalverplichting bij een postorderbedrijf. Er is geen minimum bedrag waardoor je ook een negatieve BKR Codering kan krijgen als je een rekening van een paar euro niet betaalt. Voordat een kredietverstrekker een achterstand meldt bij het BKR zijn zij verplicht je hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen. Je hebt dan veelal nog enkele dagen de tijd om aan je betaal verplichtingen te voldoen. Op het moment dat je een A-codering hebt kun je bij de meeste banken geen lening meer aangaan. Zo wordt je beschermd voor nog meer financiële problemen.

De Herstelmelding (H-code): Op het moment dat je weer aan je betaal verplichtingen voldoet geeft de kredietverstrekker dit door bij het BKR. Als je lening wordt beëindigd na het voldoen van je achterstand dan wordt er geen H-code doorgegeven maar wordt de einddatum van de lening toegevoegd aan de A-code.

Naast de A en H code zijn er nog de cijfercodes 1 tot en met 6.

Code 1  Dit betekent dat er een aflossings- of schuldregeling is getroffen, nadat uw betalingsachterstand is ontstaan.

Code 2  Een code 2 geeft aan dat de kredietverstrekker het bedrag dat u nog moet betalen (de restant vordering) in één keer opeist. Dit betekent dat de kredietverstrekker van u verwacht dat u het hele openstaande bedrag in één keer terugbetaalt. In veel gevallen draagt de kredietverstrekker de vordering over aan een incassobureau.

Code 3  Een code 3 kan twee betekenissen hebben namelijk afboeking of kwijtschelding.

Afboeking: bij een afboeking besluit de kredietverstrekker om het dossier voorlopig te laten rusten. Binnen een termijn van 5 jaar moet de kredietverstrekker u wel aanschrijven anders gaat de verjaring in. Zij melden dan een code 3 ZONDER einddatum.

Kwijtschelding: Bij een kwijtschelding wordt afgesproken dat er een bepaald bedrag voldaan moet worden en een bedrag wordt kwijtgescholden. De kredietverstrekker meldt dan een code 3 MET einddatum. Er zijn dan geen financiële verplichtingen meer op dit krediet.

Code 4  De kredietverstrekker heeft geen contact met u kunnen leggen. U was of bent gedurende een langere tijd onbereikbaar (geweest).

Code 5  Er is een preventieve betalingsregeling getroffen voor een hypotheek. Deze code is van tijdelijke aard. Als de betaalregeling is afgelopen, wordt deze code weer verwijderd.

Hoe ga ik na wat mijn BKR registratie is?

Als je wilt weten hoe jou BKR registratie eruit ziet kun je dit op 3 manieren eenvoudig nagaan.

  1. Online kun je je persoonlijk overzicht opvragen en betalen op de website van het BKR. Doe dit alleen op een privé computer en niet op een openbaren computer. Je vind de website van het BKR hier.
  1. Bij ieder bankfiliaal in Nederland kun je vragen om de folder “Wat doet BKR voor mij?” en ter plekke invullen. Neem wel je legitimatiebewijs mee. Vul het aanvraag formulier in en betaal de administratie kosten (4,95 euro plus de verzendkosten 12,70 voor je thuisadres). Je krijgt het formulier binnen 1 a 2 weken thuis gestuurd.
  1. Je kunt tenslotte ook langs gaan bij het BKR in Tiel. Hiervoor maak je van tevoren een afspraak met het BKR zelf. Als je niet in de buurt woont bedenk dan goed of dit wel een efficiënte keuze voor jou is.

Wat moet ik doen als ik een negatieve BKR registratie heb?

Het is nooit leuk als je er onverwacht achter komt dat je een negatieve BKR codering hebt. Je eerste reactie is wellicht een kredietverstrekker, je bank of een postorder bedrijf de schuld te geven, toch heb je deze codering in de meeste gevallen aan jezelf te danken. Je bent je financiële verplichtingen namelijk bedoelt of onbedoeld niet nagekomen en de Negatieve BKR Codering is een van de gevolgen hiervan.

Het beste wat je nu kunt doen is het nakomen van je financiële verplichtingen prioriteit te geven. Zorg er voor dat je openstaande rekeningen direct betaald en los je schulden af. Ga tenslotte geen nieuwe schulden meer aan. Je negatieve BKR codering verdwijnt na 5 jaar automatisch. Dit geeft jou ruim de tijd om je financiën op orde te krijgen en een mooi bedrag te sparen.

Wat moet ik doen als ik vermoed dat de BKR registratie niet juist is?

Als je van mening bent dat een BKR codering niet juist is neem dan in eerste instantie schriftelijk contact op met de krediet verstrekker. Leg duidelijk uit waarom de codering niet klopt. Toon met kopie van documenten (bijvoorbeeld bank afschriften) ook aan waarom de codering onjuist is en verzoek om correctie hiervan door de kredietverstrekker. Op het moment dat je er niet uit komt met de kredietverstrekker zelf kun je contact opnemen met de geschillencommissie van het BKR. De kosten hiervoor zijn op dit moment 50 euro. Lever bij de geschillencommissie de schriftelijke documentatie aan waaruit blijkt dat de codering onjuist is. Op het moment dat je gelijk krijgt ontvang je de 50 euro terug.

Het BKR en mijn registratie

Alle leningen van meer dan 500 euro worden geregistreerd bij het BKR. De meeste mensen in Nederland staan geregistreerd bij het BKR. Kredietverstrekers kunnen uit de registratie een goede afweging maken om jou wel of niet een lening te geven. Dit beschermt jou zodat je niet teveel schulden aangaat. Als je wilt weten wat je BKR registratie is kun je dit op een makkelijke manier nagaan. Mocht je het niet eens zijn met een codering dan neem je eerst contact op met de kredietverstrekker en pas als je er niet uitkomt kun je contact opnemen met de Geschillencommissie van het BKR.

12 dingen die mensen zonder schulden altijd doen

0
12 dingen die mensen zonder schulden altijd doen
Mensen zonder schulden kunnen beter met geld omgaan. Ze weten wat echt waard is in het leven.

Als je besluit te willen leven zonder schulden, dan is er altijd een weg om dat te bereiken. Mensen zonder schulden hebben een heel andere manier van denken waardoor hun gedrag ook anders is. Mensen zonder schulden doen andere dingen en nemen andere besluiten dan mensen met schulden. Voorbeelden van een andere manier van denken en doen vindt je hieronder. Het is nooit te laat om te beginnen met het aflossen van schulden. Wat doe jij om zonder schulden te leven? Ik lees je reactie graag.

12 dingen die mensen zonder schulden altijd doen

 

1. Geven hun bankrekeningen aandacht

Mensen zonder schulden weten wat de banksaldo’s van hun verschillende bankrekeningen zijn en bijvoorbeeld de hoogte van een hypotheek. Hierdoor hebben ze een veel betere beeld van hun huidige financiële situatie. Doordat zij hun financiële verplichtingen goed kennen kunnen zij betere beslissingen maken die hun financieel raken.

2. Sparen

Mensen zonder schulden sparen altijd een deel van hun inkomen. Ze hebben een noodreserve opgebouwd of bouwen die op waardoor zij in een onfortuinlijke situatie geen schulden hoeven te maken. Doordat ze altijd sparen hoeven ze nooit geld te lenen voor grotere aankopen en kunnen zij gewoon contant betalen.

3. Raken niet verslaafd aan winkelen

Mensen zonder schulden hebben winkelen niet als hobby. Ze winkelen alleen als ze echt iets nodig hebben, niet omdat ze iets willen. Daarbij nemen ze ook nog eens de tijd om goed rond te kijken voor een betere prijs. Waar mogelijk stellen ze de aankoop van spullen uit om zo geld te besparen.

4. Gebruiken geen geld om hun onvervulde behoeftes in te vullen

Ze weten dat het kopen van spullen je niet gelukkiger maakt en je geen beter gevoel over jezelf geeft. Ze gebruiken hun geld dan ook niet om te winkelen maar om ervaringen op te doen of aan zichzelf te werken. Bijvoorbeeld door een cursus te volgen of op een bijzondere vakantie te gaan.

5. Benutten iedere mogelijkheid om geld te verdienen

Zij houden hun ogen open voor voorbijkomende kansen om meer geld te verdienen. Als er zich een kans voordat bekijken ze goed wat de voor en nadelen zijn voordat ze hun tijd en geld investeren, als die balans echter goed is dan pakken ze hem met beide handen aan.

6. Zijn niet materialistisch

Ze weten in te schatten wat de echte waarde van iets is en meten hun eigenwaarde niet af aan de hand van de spullen die ze kopen en al hebben. Zij verkiezen goede relaties boven het hebben van dingen. Doordat ze niet materialistisch zijn staat hun huis ook niet vol met spullen die ze nooit gebruiken.

7.Geven nooit meer uit dan het beschikbare budget

Doordat ze het verschil begrijpen tussen hun korte en lange termijn doelen en een eigen plan hebben blijven zij binnen hun budget. Mensen zonder schulden hebben ook de discipline om zich langere tijd aan hun budget te houden en weten goed wat het effect ervan is als ze dat niet zouden doen. Ze denken en handelen dan ook doel gericht.

8. Maken geen schulden

Als er zich een situatie voordoet waarbij zij zelf niet voldoende geld hebben om een aankoop volledig te financieren dan overwegen zij goed of het afbetalen van die aankoop het wel waard is om op dat moment een schuld aan te gaan. Een persoon zonder schulden zal de aankoop uitstellen of een vergelijkbaar artikel binnen hun budget kopen zonder schulden te maken.

9. Geven minder uit dan dat er binnen komt

Mensen zonder schulden geven altijd minder uit dan de inkomsten die zij hebben. Ze weten wat hun inkomsten zijn en passen hun uitgaven dusdanig aan dat zij er altijd onder blijven. Hierdoor houden zij altijd wat spelling in het betalen van de vaste kosten en het opstellen van de maandelijkse en wekelijkse budgetten.

10. Trappen niet in marketing trucjes

Mensen zonder schulden verspillen hun geld niet omdat ze weten dat ze er hard voor moeten werken. Ze laten zich dan ook niet verleiden door handige verkopers of leuke reclame uitingen. Ze weten wat ze wel en niet nodig hebben en geven geen geld uit aan andere dingen. Ook kunnen ze heel goed “nee” zeggen tegen een agressieve verkoper.

11. Informeren zichzelf goed

Doordat mensen zonder schulden zich goed informeren kunnen ze ook persoonlijk goede beslissingen nemen. Ze nemen de tijd om informatie op te doen en vergelijken door lijstjes te maken van de voor en nadelen van een artikel. Hierbij baseren zij zich op meerdere informatie bronnen en vormen om een zo getrouw mogelijk beeld te schetsen.

12. Ze betalen contact of met een pinpas

Ze weten wat ze uitgeven doordat ze voelen wat ze uitgeven. Is het geld in hun portemonnee op dan geven ze ook geen geld meer uit. Het bedrag op de rekening van hun pinpas is gebudgetteerd waardoor ze zich daaraan kunnen houden. Ook betalen mensen zonder schulden zo min mogelijk met een creditcard en als ze het al doen dan betalen ze de creditcard rekening direct als deze binnenkomt.

“Als je uit de schulden wilt komen, dan kom je uit de schulden. Hoeveel schulden je ook hebt.”

Je schulden aflossen met hulp van de sneeuwbal methode

0

Als je schulden hebt, kun je die het beste aflossen met behulp van de Sneeuwbal methode.Wil je weten welke stappen je moet zetten bij de Sneeuwbal methode? Hieronder lees je precies welke stappen je moet zetten om je schulden af te lossen met behulp van de Sneeuwbal methode.

De Sneeuwbal Methode

  1. Maak geen nieuwe schulden en betaal een rekening direct als hij binnen komt.
  2. Weet welke schulden je hebt. Maak een lijstje met alle schulden die je hebt. Schrijf voor iedere schuld het volgende op:
    • Naam schuldeiser,
    • type schuld,
    • openstaande bedrag,
    • Huidige datum,
    • jaarlijks kosten percentage (rente percentage plus kosten).
  3. Rangschik je schulden van het kleinste bedrag naar het grootste bedrag.
  4. Neem contact op met al je schuldeisers en vraag om een lager rente percentage. Het kan zijn dat een schuldeiser hier niet aan wilt meewerken. Lees in dit geval het artikel over het oversluiten van je schulden.
  5. Betaal alle vaste lasten automatisch door in je internetbankieren terugkerende betalingen op te nemen.
  6. Geef minder geld uit en gebruik het vrijgekomen bedrag om je schuld sneller mee terug te betalen.
  7. Focus je op een schuld tegelijkertijd. Betaal het verplichte minimum bedrag voor alle schulden behalve de kleinste schuld. Los zoveel mogelijk af op de kleinste schuld die je hebt.
  8. Hou vast aan je doel en blijf afbetalen tot je een schuld volledig terugbetaald hebt.
  9. Gebruik het vrijgekomen bedrag van je kleinste schuld om de tweede (een na kleinste schuld) sneller af te lossen.
  10. Herhaal dit totdat je alle schulden hebt afgelost.

Heb jij al je schulden al helemaal afgelost met hulp van de Sneeuwbal methode? En heb je nog tips voor andere lezers? Voeg je reactie dan toe onder dit artikel!